شعار تبلیغاتی چیست؟ + 13 مورد شعار تبلیغاتی ایرانی و خارجی موفق

هر کجا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می‌درخشد! حتما سال‌های زیادی است که این جمله تکراری و جذاب را هنگام پخش پیام‌های بازرگانی در تلوزیون شنیده‌اید. ما این جمله و مشابه آن را تحت عنوان شعار تبلیغاتی شناخته و خواسته یا ناخواسته درگیر آن‌ها هستیم. آیا تا به حال پیش آمده است که از خود بپرسید، شعار تبلیغاتی چیست؟ این شعار تبلیغاتی ایرانی و شعارهای مشابه آن را چه افرادی طراحی می‌کنند؟ آیا فقط هنگام راه اندازی یک کسب و کار، باید به فکر طراحی شعار تبلیغاتی بود؟ چه نکاتی را باید هنگام نوشتن این شعارها مد نظر قرار داد؟

همه به خوبی می‌دانیم که داشتن یک شعار خوب برای کسب و کارها بسیار لازم و غیر قابل اجتناب است. به طوری که مردم کسب و کاری را که شعار تبلیغاتی نداشته باشد را فاقد هویت می‌دانند. جالب است بدانید که یکی از فاکتورها و پارامترهای لازم برای برند سازی، داشتن یک شعار تبلیغاتی است. در این مقاله قصد داریم در مورد سوال‌هایی که پیش تر مطرح کردیم، پاسخ دهیم. بنابراین کار خود را با طرح یک پرسش مهم شروع می‌کنیم: شعار تبلیغاتی چیست؟

آشنایی با فلسفه شعار تبلیغاتی

به صورت کلی هر کجا که قرار است کار مهمی انجام شود؛ همراه آن یک شعار نیز خلق می‌شود. مثلا برای تشویق مردم به انجام فعالیت‌های ورزشی، شعار زیر را طراحی کرده‌اند:

اگر برای ورزش کردن وقت نگذارید، باید برای بیماری وقت بگذارید

یا زمانی که دو تیم فوتبال مشغول بازی هستند؛ هواداران شعارهایی را برای روحیه دادن به تیم خود سر می‌دهند. مثال دیگر شعار تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه است که این چنین بود:

80 میلیون نفر، یک ملت و یک ضربان قلب

بنابراین تا به اینجا متوجه شدیم که هدف از شعار تبلیغاتی می‌تواند تجاری، فرهنگ سازی یا چیزهای دیگر باشد. الان زمان آن رسیده است که به پرسش «شعار تبلیغاتی چیست؟» پاسخ دهیم.

اسلوگان یا شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی یا اسلوگان (Slogan) مجموعه‌ای از کلمات بوده که با هنر و ایده خاصی کنار هم چیده شده و هدف از آن معرفی یک محصول، خدمات یا رساندن یک مفهوم و فرهنگ سازی است.

ما در این مقاله بیشتر به اهمیت اسلوگان در بحث راه اندازی و موفقیت کسب و کار اشاره خواهیم کرد. زیرا هر کجا که کسب و کاری شروع به فعالیت می‌کند؛ همراه با آن یک شعار نیز به وجود می‌آید. چون مردم باید به نحوی به آن برند و محصولاتش اعتماد کنند و طراحی یک شعار گزینه خوبی برای شروع این رابطه است. اگر به شعار تبلیغاتی بعضی از برند‌های معورف دقت کرده باشید، در بعضی از مواقع آن شعار هیچ ربطی به نوع محصول ندارد! به عنوان مثال اسلوگان برند نایک که بعضی‌ها آن را بهترین شعار قرن بیستم می‌دانند، به صورت زیر است: «فقط انجامش بده»

نایک برندی است که در زمینه طراحی و تولید محصولاتی مانند کفش، پوشاک و وسایل ورزشی فعالیت می‌کند. اما اگر در کنار این جمله لوگو یا کلمه نایک قرار داده نشود، هیچ کس با خواندن آن یاد کفش یا پوشاک نخواهد افتاد! ولی به خوبی می‌دانیم که این شعار تا چه میزان موفق عمل کرده است. به صورت کلی هدف از طراحی یک اسلوگان، آشنایی اولیه مردم با آن برند یا کسب و کار است. باید دقت کنید که یک شعار تیلیغاتی اگر به خوبی طراحی شده باشد، خیلی زود در ذهن افراد ثبت می‌شود. در این صورت مردم به محض خواندن جمله «فقط انجامش بده»، یاد شرکت نایک خواهند افتاد. این شهرت و محبوبیت، دقیقا همان چیزی است که همه کسب و کارها آرزوی رسیدن به آن را داشته و برای دستیابی به آن می‌جنگند.

پیام برند یا شعار تبلیغاتی؟ 

یکی دیگر از مباحثی که باید به آن‌ها توجه شود؛ بحث تفاوت پیام برند با شعار تبلیغاتی است. منظور از پیام برند، معرفی رسالت و ارزش‌های واقعی کسب و کار شما بوده و همیشه ثابت است. اما اسلوگان ممکن است در طول زمان بنا به دلایلی تغییر کرده و بنابراین متغیر است. البته پیام برند و شعار تبلیغاتی بر پایه حس شنیداری انسان بنا شده است. اما یکی دیگر از جنبه‌های برند سازی طراحی یک لوگوی زیبا و تأثیر گذار است که بتواند حس دیداری افراد را نیز تحریک کند.

ویژگی‌های یک شعار تبلیغاتی چیست؟ 

دستیابی به پاسخ شعار تبلیغاتی چیست، برای نوشتن یک اسلوگان کافی نخواهد بود. در واقع ما باید بدانیم که برای طراحی یک شعار تبلیغاتی ایرانی موفق چه نکاتی را باید رعایت کنیم.

جذاب بنویسید؛ اما نه دور از واقعیت  

نویسندگی خلاق، یکی از روش‌های موفقیت در طراحی شعار تبلیغاتی

چند وقت پیش کتابی را می‌خواندم که در آن یک مشاور کسب و کار، خاطره‌ای را از نوشتن شعار تبلیغاتی برای خود بازگو می‌کرد. او می‌گفت که شعار من در ابتدا این بود که: «همیشه در کنارتان هستم». اما بعدا متوجه شد که عمل کردن به این شعار یعنی اینکه 24 ساعته در اختیار دیگران باشد! او سپس شعار تبلیغاتی خود را به چیز دیگری تغییر داد و اتفاقا نتایج بیشتری هم گرفت (جهت جلوگیری از تبلیغ این مشاور، از گفتن نام و شعار دومی ایشان معذورم!). دقت کنید که نباید شعاری را برای خود طراحی کنید که نتوانید به آن متعهد بمانید.

زود به خاطر سپرده شود

دقت کنید که شعار تبلیغاتی نباید یک جمله طولانی باشد و باید بتوانید آن را در چند کلمه خلاصه کنید. همچنین مخاطبان به دنبال یک جمله راحت و ساده هستند؛ نه یک جمله مفهومی و پیچیده. مثلا «طعم خوش لحظه‌ها» یک شعار تبلیغاتی ایرانی موفق بوده که موبوط به برند چی توز است.

وجه تمایز شما چیست؟

مهم ترین نکته‌ای که برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی موفق باید مد نظر داشت، توجه به وجه تمایز شماست. از خود سوال بپرسید که وجه تمایز شما نسبت به رقبایتان چیست؟ باید بتوانید آن را در شعار خود پیاده کنید. برای نمونه اسلوگان «متفاوت فکر کن» که متعلق به شرکت اپل است، یک شعار تبلیغاتی خارجی بسیار موفق است.

مطالعه کنید: چرا اکثر فرمول های تبلیغ نویسی بر روی مزایا و مشکلات متمرکز هستند؟

شعار باید با لوگو تناسب داشته باشد

تناسب شعار تبلیغاتی با لوگو

همانطور که اشاره شد، اسلوگان جنبه خواندنی و لوگو جنبه دیداری دارد. اما دقت کنید که شعار و لوگو شما باید با یکدیگر هماهنگ بوده و مفهوم یکسانی را برساند. می‌توانید به شعار و لوگو شرکت آمازون دقت کنید که به صورت معنا داری با یکدیگر در ارتباط هستند. شعار تبلیغاتی آمازون این است که: از ما استفاده کنید (به صورت خاص) تا دیگر هرگز خانه را ترک نکنید. خب این وعده چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟ معلوم است، زمانی که آن شرکت همه چی بفروشد. درسته؟ حالا به تصویر بالا که لوگو آمازون را نشان می‌دهد، دقت کنید. در این لوگو یک فلش از سمت حرف a به سمت z کشیده شده که شبیه لبخند هم است. فلسفه این فلش در واقع این است که شرکت آمازون می‌خواهد به مخاطب بگوید که ما هر محصولی را می‌فروشیم!

شعار باید محصول را در ذهن تداعی کند

همانطور که در پاسخ سوال «شعار تبلیغاتی چیست؟» به آن اشاره شد؛ وظیفه اسلوگان معرفی محصول یا خدمات است. بنابراین شما باید شعار خود را طوری طراحی کنید که افراد با خواندن آن بتوانند تا حدودی حس بزنند که کار شما چیست. در اینجا می‌توان به شعار تبلیغاتی ایرانی «از ماست که گرماست» اشاره کرد که مربوط به شوفاژ دیواری گلدیران است.

در مخاطب حس مثبت ایجاد کنید

یک شعار تبلیغاتی مؤثر باید در مخاطب حس خوب و مثبتی را ایجاد کند. اگر اسلوگان شما این ویژگی را داشته باشد؛ در ذهن افراد ماندگار می‌شود. لورئال یک شرکت فرانسوی بوده که بزرگترین تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان است. با خواندن اسلوگان این برند، حس مثبتی در شما ایجاد خواهد شد: «چون ارزشش را داری»

صداقت را فراموش نکنید

شعار تبلیغاتی هر چقدر جذاب تر باشد؛ برای آن برند بهتر خواهد بود. اما دقت کنید که در طراحی اسلوگان خود صداقت را فراموش نکنید و به عبارتی غلو نکنید. مثلا شرکت تازه کاری را در نظر بگیرید که در شعار خود از کلماتی مانند اولین یا بهترین استفاده کند. در این صورت احتمالا مجموعه قدرتمندی در آن زمینه وجود دارد که مردم با آن آشنایی داشته و اعتماد دارند. در اینجاست که ممکن است آن شعار ارزش خود را از دست بدهد.

چگونه یک شعار تبلیغاتی جذاب بنویسیم؟

چقدر با برند آشنایی دارید؟

چه میزان با آن برند و محصولاتش آشنایی دارید؟ هر چقدر بیشتر با آن برند و محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهد آشنایی داشته باشید؛ شعار شما جذاب تر خواهد بود. شما باید نقطه تمایز آن شرکت را با رقبایش مشخص کرده و با هنر خاصی در اسلوگان به کار ببرید. برای پیدا کردن ایده می‌توانید نگاهی به تاریخچه آن برند و فراز و نشیب‌هایی که تجربه کرده است، داشته باشید.

طوفان فکری به پا کنید

 تأثیر طوفان فکری در طراحی شعار تبلیغاتی ایرانی موفق

از قدیم گفتن که یک دست صدا نداره. پس شاید لازم باشد که برای انتخاب یک شعار تبلیغاتی مؤثر، دیگران را نیز درگیر کنید. در این موقع باید تمام ایده‌هایی را که بیان می‌شود را جمع آوری کرده و سپس بهترین را انتخاب کنید. گاهی اوقات شعار‌های جالبی از همان ایده‌های به ظاهر مسخره به وجود می‌آید.

در یک جمله بگویید

در این تکنیک قدرتمند شما باید سعی کنید که برند مورد نظر را در یک جمله تعریف کنید. سعی کنید که اهداف و رسالت مجموعه را نیز هنگام نوشتن این جمله در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که آن برند را برای خود توصیف کرده و ایده‌های لازم را پیدا کنید.

شعار تبلیغاتی را متمایز کنید

زمانی که مرحله قبل را انجام دادید؛ الان وقت آن رسیده است که آن را خاص کنید. در این مرحله باید از قوه خلاقیت و ایده پردازی حود به خوبی استفاده کنید. حتما با شعار تبلیغاتی ایرانی «همه راضی از چسب رازی» آشنا هستید. این یک شعار تبلیغاتی خوب است که علاوه بر داشتن کلمات هم قافیه، طنر خاصی نیز دارد.

مطالعه کنید: 3 تمرین برای خلاقیت در نوشتن

خودتان مخاطب شوید

شعار تبلیغاتی چیست؟ برای نوشتن شعار تبلیغاتی موفق باید خود را جای مخاطب بگذارید

هنگام انجام این تکنیک‌ها سعی کنید که همیشه خود را جای مخاطب قرار دهید. اگر یک شعار را انتخاب کردید؛ آن را چندین بار برای خود بخوانید. سپس بررسی کنید که این شعر تا چه میزان موفق شد توجه شما را جلب کند؟ اگر اشتیاقی در شما ایجاد نشد، بهتر است آن را تغییر دهید.

دیگر شعارهای تبلیغاتی را ارزیابی کنید

بررسی کنید که آیا برند مورد نظر تا کنون شعار تبلیغاتی داشته است؟ دلایل بازخورد یا عدم بازخورد آن را جویا شوید. در گام بعدی می‌توانید شعارهای تبلیغاتی موفق و ناموفق رقبای آن صنف را نیز مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک می‌کند که یک اسلوگان خوب و مخاطب پسند بنویسید.

مزیت‌های طراحی شعار تبلیغاتی چیست؟

فواید شعار تبلیغاتی چیست؟ این سوالی است که پاسخ به آن، ما را از اهمیت طراحی شعار تبلیغاتی آگاه خواهد کرد. برند سازی فرآیندی طولانی و زمانبر بوده و برای دستیابی به آن عوامل مختلفی باید دخیل باشند. زمانی که شما از یک شعار تبلیغاتی استفاده می‌کنید؛ در واقع به برند خود هویت می‌دهید. اگر اسلوگان شما به اندازه کافی جذاب باشد؛ بر سر زبان‌ها خواهد افتاد. این سر زبان‌ها افتادن همان تبلیغات دهان به دهان بوده که همه کسب و کارها عاشق آن هستند.

شعار تبلیغاتی موفق باعث می‌شود که برند مورد نظر تلاش خود را چندین برابر کند. چون قصد دارد به قولی که در شعار خود وعده داده است؛ عمل کند. یک اسلوگان جذاب باعت اثربخشی تبلیغات شما شده و شما را به موفقیت نزدیک تر می‌کند. شعار تبلیغاتی محصولات یا خدمات شما را در میان رقبایتان برجسته کرده و باعث محبوبیت برندتان می‌شود.

آشنایی با شعارهای تبلیغاتی ایرانی و خارجی برندهای معروف

یخچال فریزر امرسان: زیبا، جادار، مطمئن

ایران خودرو: خودرو ملی، افتخار ملی

بیمه ایران: هر ایرانی یک بیمه نامه

کاشی عقیق: کاشی عقیق، انتخاب دقیق

سن ایچ: سن ایچ و دیگر هیچ

زر ماکارون: شایسته ذائقه ایرانی

چسب رازی: همه راضی از چسب رازی

پنیر کاله: صبحی که نکوست از پنیرش پیداست

آموزشگاه ماهان: کافی است ماهانی شوید

شبکه یک: شبکه یک، شبکه هر ایرانی

سس مهرام: مهرام، خوشمزه و خوشنام

بانک سامان: بانک سامان، بانک هوشمند

همراه اول: هیچکس تنها نیست

نایکی: فقط انجامش بده

اپل: متفاوت بیندیش

شرکت BMV: نهایت یک خودرو

مک دونالد: من عاشقشم

جنرال الکتریک: تخیل در کار

آویس: بیشتر تلاش می‌کنیم

کوکا کولا: خوشبختی را باز کن

آدیداس: غیر ممکن وجود نداره

آویس: بیشتر تلاش می‌کنیم

کیت کت: استراحت کن، کیت کت بخور

ویتیز: صبحانه قهرمان‌ها

چگوار: ظرافت، سرعت، فضا

ردبول: این محصول به تو بال می‌دهد

در این مقاله تلاش کردیم که به پرسش «شعار تبلیغاتی چیست؟» پاسخ داده و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. همچنین با راهکارهایی آشنا شدیم که با استفاده از آن‌ها بتوانیم یک شعار تبلیغاتی ایرانی موفق و جذاب بنویسیم. فرقی نمی‌کند که بخواهید برای کسب و کار خود اسلوگان بنویسید یا به عنوان یک تبلیغ نویس برای دیگران. با در نظر گرفتن نکات و روش‌هایی که در این نوشته گفته شد؛ خواهید تونست یک شعار تبلیغاتی ایرانی جذاب را طراحی کرده و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به زهرا شابیکی میباشد.