رپورتاژ آگهی چیست؟ چگونه یک رپورتاژ خبری خیره کننده بنویسیم؟

هر کسب و کاری داستانی برای گفتن دارد. از اولین جرقه‌ای که در ذهن مؤسس آن کسب و کار زده شد تا نوع خدمات، اهداف و همچنین رسالت آن مجموعه. امروزه انتشار رپورتاژ در سایت‌های معروف، یکی از بهترین روش‌ها برای تعریف کردن این داستان‌هاست. اگر در دنیای بازاریابی دیجیتال یا (Digital Marketing) فعالیت کرده باشید، احتمالا با کلمات رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری آشنا هستید.  کارشناسان سئو، انتشار رپورتاژ را یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش اعتبار سایت می‌دانند. این موضوع را تا جایی می‌توان دید که حتی سایت‌های بزرگ نیز از انتشار رپورتاژ خبری غفلت نمی‌کنند. احتمالا اکنون سؤالی ذهن شما را درگیر کرده است که: این رپورتاژ آگهی چیست که همه عالم دیوانه اوست؟!

برای پاسخ به سؤال فوق مطالب زیر را با هم مرور خواهیم کرد:

رپورتاژ آگهی چیست و انواع آن کدام است؟ رپورتاژ آگهی چه مزایایی دارد؟ خصوصیات یک رپورتاژ آگهی خوب چیست و آن را کجا منتشر کنیم؟

رپورتاژ آگهی (رپورتاژ خبری) چیست؟    

رپورتاژ آگهی چیست؟

امروزه نمی‌توان تأثیر فضاهای آنلاین و ابزارهای دیجیتال را در استراتژی‌های کسب و کار نادیده گرفت. صاحبین کسب و کار به خوبی این نکته را متوجه شده‌اند که اگر خود را با دنیای دیجیتال هماهنگ نکنند، محکوم به شکست هستند. افراد بسیار زیادی وجود دارند که هر روز وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی و انواع سایت‌ها سپری می‌کنند. بنابراین امروزه پای تبلیغات نیز به فضای آنلاین کشیده شده و اتفاقا بازخورد‌های خوبی نیز به همراه داشته است. یکی از استراتژی‌های محبوب تبلیغاتی که موضوع مقاله ما نیز است، انتشار رپورتاژ آگهی است. اگر بخواهیم یک تعریف خوب و کاربردی از آن داشته باشیم، باید بگوییم که:

منظور از رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات متنی بوده که در قالب یک گزارش یا خبر در سایت‌های معروف منتشر شده و هدف آن اطلاع رسانی و راهنمایی مخاطبین هدف است.

به دلیل فراگیر شدن تبلیغات چه در فضای آنلاین و چه آفلاین، افراد دیگه حوصله خواندن نوشته‌های تبلیغاتی را نداشته و از آن فراری هستند. به همین جهت نوع جدیدی از متن‌های تبلیغاتی به نام رپورتاژ خبری به وجود آمد که خواننده آن را به عنوان یک خبر و برای افزایش اطلاعات خود مطالعه کند. دقت داشته باشید که هدف از انتشار رپورتاژ خبری این نیست که یک مقاله صفر تا صد تبلیغاتی را تحویل خواننده بدهید. هدف رپورتاژ آگهی این است که مخاطب را با ماهیت و خدمات کسب و کار مورد نظر آشنا کنید. اما نویسنده رپورتاژ، این کار را به صورت گام به گام و در قالب یک گزارش یا خبر و به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهد.

انواع رپورتاژ آگهی

مرسوم ترین نوع رپورتاژ نویسی به فرمت متن است که در مورد آن صحبت کردیم. اما می‌توان رپورتاژ را به سه دسته کلی تقسیم کرد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

رپورتاژ تصویری
محتوای رپورتاژ تصویری درون یک عکس قرار دارد و با استفاده از آن اطلاعاتی را به مخاطب انتقال می‌دهد. اگر شرکتی بخواهد محصولات خود را تبلیغ کرده و به نمایش بگذارد، می‌تواند از این نوع رپورتاژ آگهی استفاده کند.

رپورتاژ دفاعیه
امروزه رسانه‌ها نقش مهمی را در زندگی انسان و از جمله دنیای کسب و کار ایفا کرده و می‌تواند در خدمت آن‌ها باشد. اما گاهی اوقات رسانه‌ها می‌توانند یک برند معروف را مورد هجمه قرار دهند. در این هنگام آن کسب و کار با انتشار رپورتاژ دفاعیه سعی می‌کنند که اذهان عمومی را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهد.

رپورتاژ ژنورالیستی
گاهی اوقات بعضی از کسب و کارهای بزرگ با انتشار این نوع رپورتاژ، سعی در جلب نظر رسانه‌ها به سوی خود دارند. در حقیقت این بار افراد سعی می‌کنند که از رسانه‌ها برای اعتبار بخشیدن به برند خود استفاده کنند. بدیهی است متن‌هایی که توسط رسانه‌ها و برای کسب و کار مشخصی نوشته می‌شود، توجه افراد را به خود جلب می‌کند.

مزایای رپورتاژ آگهی برای کسب و کار چیست؟   

کمک به دیده شدن و برند سازی

اولین و مهم ترین تأثیر انتشار رپورتاژ آگهی کمک به برند سازی کسب و کار شماست. همانطور که اشاره شد، رپورتاژ صرفا یک متن تبلیغاتی نیست. بلکه یک مقاله کاربردی است که به صورت نامحسوس و حرفه‌ای برند و خدمات شما را نیز معرفی می‌کند. از طرف دیگر رپورتاژ‌ها معمولا در سایت‌های پربازدید انتشار می‌یابند. اگر بتوانید یک رپورتاژ حرفه‌ای تهیه کنید و آن را در سایتی منتشر کنید که مخاطبان شما در آن حضور دارند ، مردم با شما و برندتان آشنا می‌شوند.

مطالعه کنید: می‌خواهی درصد بیشتری از مخاطبانت از تو خرید کنند؟

قابل استفاده برای همه

یکی دیگر از مزایای انتشار رپورتاژ آگهی این است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. فرقی نمی‌کند که صاحب یک کسب و کار کوچک هستید یا بزرگ. رپورتاژ آگهی می‌تواند کمک شایانی به شناخت مردم از شما کند.

مقرون به صرفه بودن رپورتاژ آگهی

با اینکه قیمت رپورتاژ آگهی معمولا متغیر است، اما این کار نسبت به دیگر روش‌ها مقرون به صرفه تر است. تمام روش‌های تبلیغاتی می‌توانند در جای خود مفید بوده و مورد استفاده قرار بگیرند. اما بعضی از استراتژی‌های تبلیغاتی هم گران بوده و هم مدت زمان زیادی طول می‌کشد که نتیجه بدهند. اما انتشار رپورتاژ آگهی اگر طبق اصول و جذاب تهیه شود، می‌تواند به توجه خیلی از مخاطبین را به برند شما معطوف کند.

کمک به سئو سایت شما

کمک به سئو سایت، یکی از مزایای رپورتاژ آگهی

یکی دیگر از مزایای بی نظیر رپورتاژ خبری بهبود سئو سایت شماست. همانطور که اشاره شد، رپورتاژ‌ها برای دیده شدن بیشتر، باید در سایت‌های پربازدید منتشر شوند. معمولا آن سایت‌ها در هنگام انتشار رپورتاژ، سه الی چهار بار به سایت شما لینک می‌دهند. گوگل زمانی که می‌بیند یک سایت معروف به سایت شما لینک می‌دهد، به اعتبار سایت شما خواهد افزود.

رپورتاژ خبری به همه نفع می‌رساند

معمولا هنگام انتشار رپورتاژ آگهی سه گروه با آن در تماس هستند و جالب این است که هر سه گروه ذینفع هستند.

گروه اول: آگهی دهنده
شخصی که به قصد معرفی برند خود اقدام به انتشار رپورتاژ می‌کند، بیشترین نفع را برده و کمک بزرگی به رشد کسب و کار خود کرده است.

گروه دوم: انتشار دهنده
سایت انتشار دهنده نیز برای رضای خدا این کار را نکرده و قطعا هزینه رپورتاژ آگهی را دریافت خواهد کرد. البته این کار یک مزیت دیگر نیز برای سایت انتشار دهنده دارد و آن افزایش ترافیک آن سایت است.

گروه سوم: خواننده
اما گروه سوم یعنی خواننده که اگر وجود نداشت، هیچ کدام از دو گره بالا از انتشار رپورتاژ نفع نمی‌بردند. مخاطب سایت هنگام خواندن رپورتاژ اطاعات مفیدی را دریافت خواهد کرد که در قالب یک خبر نوشته شده است. همچنین او در بین مقاله با یک برند و خدماتش نیز آشنا خواهد شد.

نکات مهم در نوشتن یک رپورتاژ آگهی

به ساختار کلی رپورتاژ آگهی توجه داشته باشید   

دقت داشته باشید که رپورتاژ خبری دارای ساختار ویژه‌ای است که باید برای اثر گزاری آن‌ را رعایت کنید. در ادامه با بخش‌های اصلی یک رپورتاژ آشنا خواهیم شد.

تیتر اصلی
تیتر نویسی یکی از نکات مهم هنگام نوشتن رپورتاژ آگهی
با اطمینان می‌توان گفت که تیتر اصلی یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین بخش‌های یک رپورتاژ خبری است. تیتر مقاله را می‌توانید همانند ویترین یک مغازه در نظر بگیرید. تیتر اصلی شما می‌تواند آنقدر جذاب باشد که مخاطب با اشتیاق مقاله را تا انتها مطالعه کند. اما اگر تیتر نتواند درون مخاطب اشتیاق ایجاد کند، ممکن است صفحه را به طور کلی ببندد. بنابراین با نوشتن یک تیتر جذاب خوانده شدن متن رپورتاژ خود را بیمه کنید.

 

مطالعه کنید: تیتر؛ تفاوت بین شکست و پیروزی در تبلیغات

لید مقاله
لید نیز یکی دیگر از بخش‌های یک رپورتاژ است که باید برای نوشتن آن حساسیت به خرج دهید. لید به صورت خلاصه چکیده و خلاصه موضوع مقاله شماست. به عبارت دیگر لید حد فاصل تیتر اصلی و متن اصلی رپورتاژ شما بوده و هدف از نوشتن آن ایجاد انگیزه در خواننده، برای خواندن ادامه مقاله است.

متن اصلی رپورتاژ
متن اصلی همان جایی است که باید با استفاده از کلمات جادو کرده و مخاطب را به مرور با هدف اصلی رپورتاژ آشنا کرد. به عبارت دیگر در متن اصلی شما باید اطلاعات لازم را به مخاطب انتقال بدهید. گاهی اوقات شما قصد دارید در متن اصلی ادعایی را به اثبات برسانید. در این صورت بهتر است که آن ادعا را در قسمت لید مطرح کرده و در متن اصلی آن را به خواننده اثبات کنید.

میان تیتر
اگر تاکنون یک مقاله متنی را در یک وب سایت خوانده باشید، حتما دیده‌اید که آن مقاله به غیر از تیتر اصلی، دارای تیتر‌های فرعی نیز می‌باشد. دقت کنید که ما از نوشتن میان تیترها دو هدف داریم:

  • اگر یک مقاله چند صد کلمه‌ای را بدون میان تیتر در اختیار خواننده بگذارید، مخاطب هنگام خواندن آن مقاله دچار خستگی چشم می‌شود.
  • ایجاد میان تیتر در مقاله باعث افزایش فهم خواننده از موضوع مقاله در هنگام مطالعه می‌شود.

دعوت به انجام عمل
دعوت به انجام عمل یا (Call to Action) در واقع دعوت مخاطب به انجام کاری خاص است. هر چند به این موضوع اشاره کردیم که یک رپورتاژ نباید به صورت کامل تبلیغاتی بوده و باید جنبه خبری داشته باشد. اما هدف از انتشار رپورتاژ اگهی معرفی یک محصول یا برند است. بنابراین اگر یک رپورتاژ خبری نتواند در این کار موفق باشد، به هیچ دردی نمی‌خورد. مرحله دعوت به انجام عمل دارای حساسیت بالایی است و شما باید هنرمندانه از مخاطب بخواهید که به خواسته شما جواب مثبت دهد.

با رپورتاژ آگهی اطلاع رسانی کنید   

به این موضوع چند بار در این مقاله اشاره کردیم و دلیل تکرار آن در این قسمت، اهمیت بالای آن است. هدف از انتشار رپورتاژ آگهی تبلیغات و برند سازی است، اما نویسنده این کار را از طریق یک متن خبری انجام می‌دهد. به صورت معمول اگر 70% از مقاله شما جنبه خبری و 30% از آن جنبه تبلیغاتی داشته باشد، برای تأثیر گذاری مناسب است .

رپورتاژ خبری یونیک بنویسید

منظور از یونیک بودن رپورتاژ آگهی، کپی نبودن آن است. اگر می‌خواهید رپورتاژ خبری شما واقعا خیره کننده باشد، باید برای نوشتن آن وقت گذاشته و خلاقیت به خرج دهید. خوانندگان اگر متوجه شوند یک رپورتاژ آگهی از جایی کپی شده با نخواندن آن متن، نویسنده رپورتاژ را جریمه می‌کنند.

مطالعه کنید: 3 تمرین برای خلاقیت در نوشتن

مقالات با عکس جذاب تر است

یکی دیگر از مواردی که باعث خسته شدن چشم انسان در هنگام مطالعه رپورتاژ خبری شود، نبود عکس در آن است. با قرار دادن عکس‌های جذاب در مقاله به خواننده کمک کنید که متن رپورتاژ شما را با اشتیاق بیشتری بخواند.

داستان نویسی را دست کم نگیرید

یکی از تکنیک‌های مهم در نوشتن یک رپورتاژ خبری موفق و جذاب، استفاده از تکنیک داستان نویسی است. داستان فقط برای بچه‌ها جذاب نیست و همه انسان‌ها از شنیدن یا خواندن داستان لذت می‌برند. شما می‌توانید در متن رپورتاژ آگهی داستان خود را تعرف کنید. این داستان می‌تواند ماجرای زندگی مؤسس یک کسب و کار و بازگو کردن سختی‌ها و تلاش‌های  او در انجام این کار باشد.

گاهی از نقل قول استفاده کنید

خود من به شخصه از خواندن مقالاتی که در آن از نقل قول استفاده شده است، لذت زیادی می‌برم. دقت داشته باشید که استفاده از نقل قول باید به طور صحیح و در جای مشخص به کار برود. در ضمن استفاده از نقل قول اگر از یک شخص معروف نیز باشد، به مقاله شما اعتبار می‌دهد.

کلمات کلیدی را فراموش نکنید

دقت کنید که مقاله شما حداقل هزار کلمه داشته باشد و حتما در آن از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی استفاده کنید. شما با این کار دو هدف عمده را دنبال می‌کنید:

  • هدف اول: اشاره به کلمات کلیدی مخاطب شما را آگاه می‌سازد که شما بر روی چه مواردی تمرکز دارید.
  • هدف دوم: همانطور که پیش تر توضیح دادیم، این کار به نفع سئو سایت شما نیز است. در حقیقیت شما با این کار از یک سایت معتبر چند لینک خارجی دریافت می‌کنید و بدین صورت گوگل به شما اعتبار خواهد بخشید.

مشکل و راه‌حل مطرح کنید

هر کسب و کاری بر پایه یک نیاز یا حل یک مشکل به وجود آمده است. شما می‌توانید آن نیاز یا مشکل را در ابتدای متن خود مطرح کرده و در ادامه به مخاطب نشان دهید که محصول یا خدمات شما می‌تواند آن نیاز یا مشکل را حل کند. اگر بتوانید این کار را به خوبی انجام دهید، اعتماد مخاطب را به خود جلب خواهید کرد.

از رپورتاژ‌های موفق الگو بگیرید

اگر می‌خواهید در نوشتن رپورتاژ خبری مهارت پیدا کنید، از نمونه متن رپورتاژ‌ آگهی که با استقبال مواجه شده است، الگو بگیرید. در هنگام خواندن متن یک رپورتاژ آگهی موفق باید با دقت به تمام آن چیزهایی توجه کنید که در جذاب شدن آن متن تأثیر گذار بوده است. مانند اینکه نویسنده از چه لحنی برای نوشتن متن استفاده می‌کند؟ با چه شیبی خواننده را به سمت مرحله دعوت به اقدام هدایت می‌کند؟ از چه عنوان‌هایی استفاده کرده است؟ توجه به این نکات به مرور نوشته‌های شما را پخته تر می‌کند.

مراقب باشید، سوتی ندهید

بعد از نوشتن متن رپورتاژ، خود دوباره آن را از اول بخوانید و غلط‌های املایی و نگارشی احتمالی آن را درست کنید. دقت داشته باشید که مخاطبین به مقاله‌هایی که در آن غلط املایی به وفور پیدا شود اعتماد نمی‌کنند. همچنین از بیان کلمه‌های قلمبه سلمبه پرهیز کنید و تا جایی که می‌توانید یک مقاله ساده و روان برای مخاطب خود نگارش کنید.

هر سایتی را برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب نکنید

اگر تمامی مراحل فوق را به خوبی انجام داده باشید، اما رپورتاژ خود را در سایت اشتباهی منتشر کنید، همه زحماتتان بر باد خواهد رفت. برای انتخاب بهترین سایت باید به نکاتی دقت کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

رتبه الکسا سایت:
بدیهی است که هر چقدر رتبه الکسا یک سایت کمتر باشد، آن سایت دارای اعتبار بیشتری است. در حقیقت افراد بیشتری به آن سایت وارد شده و تعداد بیشتری رپورتاژ شما را مطالعه می‌کنند.

نمره آتوریتی:
آتوریتی در واقع عددی است که برای تعیین میزان اعتبار یک سایت به کار می‌رود. این عدد به عوامل مختلفی مانند محتوای تولید شده بستگی دارد. هر چقدر این عدد برای سایتی بیشتر باشد، اعتبار آن سایت بیشتر خواهد بود.

میزان ارتباط آن سایت با موضوع رپروتاژ شما:
فرض کنید شما قصد دارید یک رپورتاژ با موضوع خدمات زیبایی انتشار کنید. در این حالت نباید رپورتاژ خود را در اختیار سایتی قرار دهید که در مورد مسائل اجتماعی تولید محتوا می‌کند. به این دلیل که محصول شما با مخاطبین هدف آن سایت همخوانی ندارد. در انتشار رپوتاژ آگهی نیز سعی کنید سایت‌هایی که با موضوع مقاله شما در ارتباط هستند را انتخاب کنید.

 

رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مخاطب بوده که اگر آن را حرفه‌ای انجام دهید، قادر خواهید بود کسب و کار خود را سکه کنید. انتشار رپورتاژ خبری را جدی بگیرید و از بهترین نویسنده‌ها برای نوشتن آن استفاده کرده و در سایت‌های معروف منتشر کنید. سعی کنید که خیلی روری کلمه هزینه رپورتاژ آگهی حساسیت به خرج ندهید و برای آن بودجه در نظر بگیرید. به این دلیل که انشتار رپورتاژ خبری موفق، چند برابر قیمت آن به شما سود خواهد رساند. اگر قصد داشتید خودتان یک رپورتاژ آگهی بنویسید، حتما به نکات موجود در این مقاله توجه کنید.

امید وارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر شما نیز تجربه نوشتن رپروتاژ خبری یا انتشار آن برای کسب و کار خود را داشته‌اید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به زهرا شابیکی میباشد.