سفری به درون شرکت تبلیغاتی و آشنایی با بخش‌های مختلف آن

اگر عاشق دنیای تبلیغات باشید، حتما اسم شرکت تبلیغاتی را شنیده‌اید. اگر بیلبوردی را در شهر می‌بینید و یا یک بنر تبلیغاتی توجهتان را جلب می‌کند، همه این‌ها حاصل تلاش‌های یک تیم تبلیغاتی است. با این وجود، آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید که درون یک شرکت تبلیغاتی چه فرآیند‌هایی رخ می‌دهد؟ از زمانی که یک مشتری وارد یک آژانس تبلیغاتی شده و به آن‌ها پیشنهاد کار می‌دهد، چه مراحلی طی می‌شود تا مشتری به هدف خود رسیده و پول را تقدیم شرکت کند؟ چه افرادی در آن شرکت مشغول به کار هستند و نحوه همکاری آن‌ها به چه صورت است؟

همانطور که در عنوان این مقاله به آن اشاره کردیم، در این نوشته قرار است به درون یک شرکت تبلیغاتی سفر کنیم. سعی شده است که به مرور شما را با اجزای تشکیل دهنده یک آژانس تبلیغاتی آشنا کنیم. همچینن به شما خواهیم گفت که وظایف یک شرکت تبلیغاتی به چه صورت بوده و در نهایت با مزایا و معایب کار در شرکت‌های تبلیغاتی آشنا خواهید شد.

شرکت تبلیغاتی چیست؟

شرکت تبلیغاتی چیست؟

 

یک شرکت تبلیغاتی، وظیفه تولید ایده و برنامه ریزی برای ساخت یک تبلیغ مؤثر و همچنین مدیریت آن را تا انتهای پروژه بر عهده دارد. به عبارتی دیگر یک آژانس تبلیغاتی از افرادی تشکیل شده است که برای رسیدن به یک هدف معین، یعنی ساخت یک تبلیغ موفق، با یکدیگر همکاری می‌کنند. با توجه تعاریف ذکر شده، رسالت یک شرکت تبلیغاتی کمک به صاحبان کسب و کار بوده که با استفاده از تبلیغات مؤثر بتوانند، مشتریان خود را به دست آورند. یک شرکت تبلیغاتی، دارای بخش‌های مختلفی بوده که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. کمی جلوتر با هر کدام از این بخش‌ها و همچنین وظایف هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

انواع شرکت تبلیغاتی

همانطور که گفته شد، هدف تمامی شرکت‌های تبلیغاتی ساخت و مدیریت یک تبلیغ مؤثر و مفید بوده که به صاحبان کسب و کار کمک کنند که برند خود را به مردم معرفی کنند. اما با تمامی این تفاسیر، آژانس‌های تبلیغاتی با توجه به ساختارشان، می‌توانند دارای انواع مختلفی باشند. در ادامه با انواع شرکت‌های تبلیغاتی آشنا خواهیم شد.

شرکت تبلیغاتی کامل

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که قصد دارید در تمامی حوزه‌ها تبلیغات مؤثری انجام دهید، بهترین کار همکاری با یک شرکت تبلیغاتی کامل است. در این نوع شرکت‌ها به تمامی جنبه‌های تبلیغات توجه شده و آن‌ها را برای مشتریان خود انجام می‌دهند. طراحی کمپین‌های تبلیغاتی، تبلیغات ویروسی، تبلیغات دهان به دهان، بازاریابی و برند سازی از جمله خدمات این نوع از شرکت‌های تبلیغاتی می‌باشد.

آژانس تبلیغاتی تخصصی

آژانس تبلیغاتی را می‌توان معادل شرکت تبلیغاتی دانست، با این تفاوت که فقط در یکی از حوزه‌های گفته شده فعالیت می‌کند. به عنوان مثال یک آژانس تبلیغاتی در زمینه برند سازی فعالیت می‌کند و دیگری در زمینه برگزاری رویداد‌های تبلیغاتی.

آژانس تبلیغاتی مشاور

همانطور که از نام این آژانس‌های تبلیغاتی مشخص است، آن‌ها در نقش یک مشاور به کسب و کار‌ها کمک می‌کنند. وظیفه آژانس‌های تبلیغاتی مشاور این است که با توجه به هدف و بودجه شرکت مورد نظر، بهترین برنامه تبلیغاتی را برای آن‌ها مشخص کنند. معمولا دراین گونه شرکت‌ها افرادی حضور دارند که در زمینه‌های بازاریابی و برندینگ دارای تجارب بالایی هستند.

کانون تبلیغاتی درون سازمانی

شرکت‌‌هایی نیز وجود دارند که یک آژانس تبلیغاتی را درون خود به وجود آورده و افرادی را نیز در آن مشغول به کار می‌کنند. به عبارت دیگر در این شرکت‌ها، در کنار بخش‌هایی مانند حسابداری یا منابع انسانی، یک بخش دیگر نیز به نام آژانس تبلیغاتی وجود دارد. البته معمولا شرکت‌ها یا برند‌های بزرگ این کار را انجام می‌دهند. این روش یک مزین بزرگ دارد و آن شناخت خوبی است که نیروهای مشغول در آژانس تبلیغاتی، از فعالیت آن شرکت دارند.

آژانس تبلیغاتی خلاق

این گونه آژانس‌های تبلیغاتی به فعالیت‎‌هایی مانند ایده پردازی، نوشتن متون تبلیغاتی مشغول هستند. در حقیقت خدمات این گونه از آژانس‌های تبلیغاتی مربوط به ارائه خدمات تبلیغاتی خلاقانه است.

آژانس تبلیغاتی خریدار رسانه

این نوع از آژانس‌های تبلیغاتی، کار خرید و مدیریت مکان‌های تبلیغاتی و سایر کمپین‌ها را بر عهده دارند. نظارت بر رسانه‌ها و فرآیند به نمایش گذاشتن تبلیغ نیز از دیگر وظایف این نوع از شرکت تبلیغاتی است.

آژانس تبلیغاتی دیجیتال

امروزه ردپای ابزارهای دیجیتال در تمامی جنبه‌های زندگی آشکار است. بنابراین باید انتظار داشت که بخش عمده‌ای از تبلیغات نیز از طریق ابزراهای دیجیتال و در بستر فضاهای آنلاین انجام شود. کار آژانس تبلیغاتی دیجیتال، فراهم کردن شرایط و فضایی مناسب برای تعامل یک کسب و کار با مشتریانش در فضای آنلاین است. به همین دلیل آن‌ها خدماتی را نظیر طراحی وب، تبلیفات ایمیلی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، بهینه سازی سایت و تولید محتوا را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

یک شرکت تبلیغاتی با چه فرآیندی کار می‌کند؟

یک شرکت تبلیغاتی با چه فرآیندی کار می‌کند؟

از زمانی که مشتری یک شرکت تبلیغاتی را انتخاب می‌کند تاز زمانی که پروژه به اتمام برسد، مراحلی طی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • هر مشتری مسئله‌ای دارد. در اینجا مدیر پروژه به همراه تیم خود، با مشتری گفتگو کرده و آن مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • زمانی که مدیر پروژه اطلاعات اولیه را از مشتری خود گرفت، طرحی را برای حل آن مسئله ارائه می‌دهد. او این کار را با توجه به تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل رقبا انجام می‌دهد.
  • این طرح سپس به تیم اجرایی که بخش دیگری از یک شرکت تبلیغاتی است، تحویل داده می‌شود. این طرح شامل تعیین زمان انجام پروژه، بودجه و همچنین نوع رسانه‌های درخواستی است و تیم اجرایی باید بر اساس آن عمل کنند.
  • در این مرحله کار تیم خلاق شروع می‌شود. آن‌ها باید زمان بگذارند تا به ایده‌های مناسبی برای انجام پروژه دست پیدا کنند. این کار ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد. در نهایت تیم خلاق باید ایده‌های خود را به کارگردان هنری تحویل بدهند.
  • کارگردان هنری که نقش مهمی را در یک شرکت تبلیغاتی بر عهده دارد، ایده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. کار او در این مرحله غربال گری است و باید ایده‌های مفید و به درد نخور را از هم تفکیک کند.
  • در این مرحله تیم خلاق باید ایده‌های مفید را پخته تر کرده و گزارش کار خود را به دپارتمان تولید یا مدیر پروژه ابلاغ کنند.
  • اگر ایده‌های نهایی مورد تأیید مدیر هنری باشد، تیم خلاق باید باید آن‌ها را در اختیار مشتری بگذارد.
  • هنوز به اتمام کار یک شرکت تبلیغاتی نرسیده‌ایم. در این مرحله مشتری ایده‌هایی را که از سوی شرکت دریافت کرده است را بررسی و نتیجه را به شرکت اعلام می‌کند. اگر ایده‌ها مورد رضایت مشتری باشد، باید دوباره بودجه بندی و زمانبندی مورد بررسی قرار بگیرد. بدیهی است که اگر مشتری از ایده‌ها راضی نباشد، مراحل فوق تکرار می‌گردد.
  • از اینجا به بعد کار تولید تبلیغات شروع می‌شود. برای همانگی بیشتر در این مرحله، تیم خلاق باید ارتباط زیادی با مدیر پروژه، تیم اجرایی و کارگردان هنری داشته باشند.
  • اعتبار و شهرت یک شرکت تبلیغاتی در اینجا مشخص می‌شود. در این مرحله تبلیغات تولید شده و مشتری باید آن‌ها را بررسی و تأیید کند. زمانی که مشتری رضایت خود را از تبلیغات تولید شده ابراز کرد، تبلیغات تولید شده در مکان خاص خود (آفلاین یا آنلاین) منتشر می‌شود.
  • کار یک شرکت تبلیغاتی حرفه‌ای فقط تولید تبلیغات نیست. بلکه نظارت بر انجام کار و بررسی بازخورد‌ها از تبلیغات منتشر شده نیز از دیگر وظایف یک آژانس تبلیغاتی است

مطالعه کنید: چطور محصول و خدمات مان را به یک پیشنهاد رد نشدنی برای مشتری تبدیل کنیم؟

انواع بخش‌های یک شرکت تبلیغاتی

اکثر شرکت‌های تبلیغاتی دارای 6 بخش یا دپارتمان هستند که هر کدام وظایف مهمی را بر عهده دارند. هر چند ممکن است در شرکت‌های مختلف این 6 بخش دارای اسامی یا عناوین متفاوتی باشند. اگر قصد تأسیس شرکت تبلیغاتی را دارید، باید با این بخش‌ها آشنایی داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1- بخش خدمات پروژه یا اجرایی

این بخش شامل مدیران پروژه، نیروهای اجرایی و کارگردان اجرایی است. این دپارتمان یک رابط قوی بین مشتریان و بخش‌های دیگر یک شرکت تبلیغاتی است. برقراری ارتباط با مشترییان مختلف نیز برعهده این بخش است. همانطور که اشاره کردیم، مدیر پروژه و تیمش جزو اولین افرادی هستند که با مشتری دیدار می‌کنند.

2- بخش برنامه ریزی پروژه

دپارتمان برنامه ریزی پروژه یکی از بخش‌های یک شرکت تبلیغاتی بوده که هم به دیگر بخش‌ها کمک می‌کند و هم به مشتریان. کار اصلی این بخش، انجام تحقیقات بازار و تدوین برنامه‌های راهبردی برای انجام پروژه است. در این دپارتمان می‌توان محققان و مدیران پروژه را دید که بنا به وظایف خاص خود مشغول به کار هستند.

3- بخش خلاقیت

دپارتمان خلاقیت را می‌توان یکی از مهم ترین بخش‌های یک شرکت تبلیغاتی دانست. کار این بخش ایده یابی و تولید تبلیغات است. به همین جهت اعتبار و شهرت یک شرکت تبلیغاتی وابسته به فعالیت مؤثر این گروه است. افراد با تخصص‌های گوناگونی در این بخش فعالیت می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد:

  • تبلیغ نویس‌ها (کپی رایترها)
  • هنرمندان تولید
  • متخصصان طراحی وب سایت
  • طراحان
  • تیم خلاق
  • مدیران هنری
  • کارگردان‌های هنری

مطالعه کنید: چگونه وارد حرفه تبلیغ نویسی شویم؟ آشنایی با صفر تا 100 کپی رایتینگ

4- بخش حسابداری

لازم به توضیح نیست که بخش حسابداری یکی از اصلی ترین بخش‌های هر شرکت است. هدف اصلی هر کسب و کاری کسب سود و منفعت است. یک حسابدار وظیفه پرداخت حقوق کارکنان، محاسبه سود، پرداخت هزینه‌ها و پیگیری مطالبات را بر عهده دارد.

5- بخش خرید رسانه

دپارتمان خرید رسانه نیز نقش مهمی را در شرکت تبلیغاتی ایفا کرده و کار اصلی آن زمانی شروع می‌شود که پروژه قرار است به مرحله اجرا برسد. تبلیغات تولید شده باید در یک جایی به نمایش گذاشته شود، از جمله: رادیو و تلوزیون، بیلبورد‌های تبلیغاتی، پوسترها در محیط شهر، مجلات و روزنامه‌ها و همچنین بنرهای تبلیغاتی. زمانی که شرکت تبلیغاتی قصد دارد از هر کدام از این رسانه‌ها استفاده کند، بخش رسانه وارد عمل شده و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

6- بخش تولید

در شرکت‌های تبلیغاتی وظیفه اجرایی کردن ایده‌هایی که توسط دیگر بخش‌های تولید و تأیید شده، بر عهده دپارتمان تولید است. در حقیقت زمانی که مشتری پروژه را خریداری می‌کند، تیم تولید وظیفه اجرای کمپین تبلیغاتی را بر عهده دارد.

مزایا و معایب کار در شرکت تبلیغاتی

مزایا و معایب کار در شرکت‌های تبلیغاتی

با خواندن این مقاله با خدمات شرکت تبلیغاتی و نحوه کار آن‌ها آشنا شدید. شاید تا اینجا علاقه مند شده باشید که کار خود را در یک آژانس تبلیغاتی شروع کنید. دقت داشته باشید که فعالیت در هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه به صورت مختصر به مزایا و معایب کار در شرکت‌های تبلیغاتی اشاره خوهم کرد.

معایب و دشواری‌های کار در شرکت‌های تبلیغاتی

معمولا کارمندان یک شرکت تبلیغاتی به شدت درگیر پروژه‌های کاری بوده و فشار کاری زیادی را تجربه می‌کنند. تحویل به موقع پروژه و راضی نگه داشتن بعضی از مشتریان، باعث می‌شود که این محیط‌های کاری تا حدودی پر تنش باشند.

مزایای کار در شرکت‌های تبلیغاتی

با خواندن پاراگراف بالا ناامید نشوید، به این دلیل که در این بخش خبرهای خوبی برای شما دارم. زمانی که صحبت از شرکت‌های تبلیغاتی می‌شود، معمولا بحث پول‌های هنگفت به میان می‌آید. به همین جهت باید انتظار داشت افرادی که در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند نیز درآمد‌های خوبی داشته باشند. از دیگر ویژگی‌های این شرکت‌ها، عدم یکنواختی و پویا بودن محیط کار است. این ویژگی به کارکنان این شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد که هر روز با کلی ایده مواجه شده و به صورت پیوسته از خلاقیت خود استفاده کنند.  بعضی از شرکت‌ها نیز فضاهایی ر ا برای استراحت و تفریح کارکنان خود ایجاد می‌کنند.

در این بخش سعی شده که صرفا یک شمای کلی از کار در آژانس‌های تبلیغاتی داده شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر فردی عاشق شغلش باشد، به هیچ عنوان به دشواری یا معایب آن فکر نمی‌کند.

در این مقاله با شرکت‌های تبلیغاتی آشنا شده و انواع آن‌ها را بررسی کردیم. همچنین با سفر به درون شرکت‌های تبلیغاتی با ساز و کار آن‌ها آشنا شده و همچینن بخش‌های مختلف آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. امید وارم که این مقاله تا حدودی جواب سؤال‌های ذهن شما را داده باشد. راستی آیا تاکنون در یک شرکت تبلیغاتی فعالیت داشته اید؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به زهرا شابیکی میباشد.